Fotboll


BYP-Football-banner

”Jag tycker verkligen att alla dom explosivitets träningar har gett mig JÄTTE mycket. Jag känner mig explosivare, kvickare, och snabbare med boll än jag nånsin har gjort.” Läs mer här!
Robin Decker – Hovås Billdal IF Elitettan

 

Boost Your Performance Football

Är ett helhetstäckande träningsupplägg i 6 till 12 månader. Där Du kommer att coachas i personligt anpassad fysträning med metodiskt och strukturerad träningsplanering för försäsong, under säsong och efter säsong. Din professionella coach kommer även att hjälpa dig med kost före, under och efter träning, återhämtningsmetoder, pulsbaserad träning och mentalrådgivning under en hel säsong. Du kommer att träffa din coach flera gånger per månad i början av varje ny träningsperiod exempelvis försäsong, inför träningsmatcher, säsongsstart, sommaruppehåll, osv. Efter att du har fått gå igenom dina olika träningsprogram i varje träningsperiod kommer din coach i samråd med dig att bestämma hur ofta ni kommer att ses. Under hela BYPFootball har du tillgång till din coach för frågor och feedback om din utveckling. Genom online-verktyget Polar Coach finns det möjlighet att analysera dina träningar, få tillgång till rapporter och statistik så att vi kan följa din utveckling. Allt material är webbaserad i form av enkäter, youtube-klipp, videos, färdiga program och smartphones appar.

 

Vilken fysträning passar mig?

En fotbollsspelare fysiska egenskaper beror på sin kroppsstorlek, fysisk mognad, kön, vilken spelstil den har och på vilken position den spelar. Beroende på var du befinner dig i din mognad, ålder och om du är kille eller tjej så kommer fysträningen att skilja sig åt. Exempelvis är grundträning för en junior jätteviktig för att bl a bygga upp sin kropp i långsam takt och samtidigt undvika skador medans en senior på 28 år behöver spendera mer tid med kvalité och intensitet i sin fysträning.

När man vet detta blir det lättare att veta hur man kommer lägga upp de olika träningsprogrammen för de fem fysiska kapaciteterna; styrka, uthållighet, rörlighet, koordination och snabbhet. Varje position och spelstil har sina specifika krav, vilket bestämmer hur mycket tid man kommer att träna varje fysisk kapacitet.
Exempelvis har en tekniskt innermittfältare har en helt annan fysisk kravprofil än yttermittfältare. Likaså en targetsspelare jämfört med en snabb/tekniskt centerforward.

 

Hur ser fotbollen ut idag?

I takt med att fysträningen har forskats på fotboll så har spelet blivit snabbare, tekniskt och tuffare. De fysiska förutsättningar har ändrats till mer snabbhet, explosivitet, kvickhet, riktningsförändring, byte av rytm, smidighet och styrka vilket ska prioriteras för en fotbollsspelare. Uthållighet ska också göras och tränas på tre olika sätt; intermittent uthållighet, snabbhetsuthållighet och styrkeuthållighet. Koordination och löpteknik kommer att ses över beroende på vilken position du har för att förbättra dina specifika fotbollsrörelser. Rörlighet ska antingen underhållas eller förbättras beroende på spelarens behov.

 

Motiverande och rolig individuell prestationshöjande fysträning

Hos MauiCoach.se är vi medvetna om att det är din fysiska och psykologiska idrottsliga utveckling som kommer att ge dig din idrottsliga prestation. Vår uppgift som fystränare är att minska avståndet mellan teoretiskt och praktiskt träning genom att hjälpa dig som idrottar att bli starkare, snabbare, uthålligare, smidigare samt bygga en stark grund så att Du kan prestera bättre och förbli skadefri.

Att fysträna hos oss handlar mer om än att bara lyfta på vikter, det handlar om att utveckla hela idrottaren och se vad som behövs göras för att förbättra idrottarens fysiska prestation. Det innebär att träna plyometri, snabbhet, rörlighet, uthållighet, koordination, bålstabilitet och styrka som den grundläggande basen för att nå framgång.

Vi arbetar tillsammans med tränaren för att bistå dem med att utforma specifika träningsprogram för att täcka det särskilda behovet som varje idrottare, lag eller idrott har. Vi tror på specifika träningsprogram som periodiserar en säsong, kvartal, månader, veckor och dagar. I periodiseringen ser vi till att höja och förbättra idrottarens styrkor och svagheter för att nå bästa möjliga idrottsprestation.

 

Här nedan följer ett exempel på individuellt träningsupplägg specifikt för fotbollsspelare.

  • förebyggande fotbollsuppvärmning
  • fotbollsspecifik uppvärmning
  • snabbhetsträning med redskap
  • fotbollsspecifik snabbhetsträning med boll
  • snabbhetsuthållighet med boll och redskap
  • fotbollsspecifik uthållighet
  • uthållighetsträning med redskap
  • fotbollsspecifik styrka med boll
  • fotbollsspecifik styrkeuthållighet med boll
  • fotbollsspecifik styrka utan boll
  • fotbollsspecifik styrka med redskap
  • fotbollsspecifik bålstabilitet
  • fotbollsanpassad rörlighet

 

Intresserad av nå framgång i din idrott? Börja här!