Handboll


BYP-Handball-banner1200

 

”Jag skulle säga att jag har upplevt vårt samarbete som inspirerande och spännande. Du har, för mig presenterat många nya pass och övningar som jag inte provat på förr. Vi har haft fokus på att jag ska bli rappare mer explosiv och snabbare, inte bara i fötterna utan i hela kroppen även exempelvis skottrörelsen.” Läs mer här!
Angelica Wallén – HK Randers 2014-2015 och Svenska Handbollslandslaget

 

Boost Your Performance Handball

Är ett helhetstäckande träningsupplägg i 6 till 12 månader. Där Du kommer att coachas i personligt anpassad fysträning med metodiskt och strukturerad träningsplanering för försäsong, under säsong och efter säsong. Din professionella coach kommer även att hjälpa dig med kost före, under och efter träning, återhämtningsmetoder, pulsbaserad träning och mentalrådgivning under en hel säsong. Du kommer att träffa din coach flera gånger per månad i början av varje ny träningsperiod exempelvis försäsong, inför träningsmatcher, säsongsstart, sommaruppehåll, osv. Efter att du har fått gå igenom dina olika träningsprogram i varje träningsperiod kommer din coach i samråd med dig att bestämma hur ofta ni kommer att ses. Under hela BYPHandball har du tillgång till din coach för frågor och feedback om din utveckling. Genom online-verktyget Polar Coach finns det möjlighet att analysera dina träningar, få tillgång till rapporter och statistik så att vi kan följa din utveckling. Allt material är webbaserad i form av enkäter, youtube-klipp, videos, färdiga program och smartphones appar.

 

Vilken fysträning passar mig?

En handbollsspelare fysiska egenskaper beror på sin kroppsstorlek, fysisk mognad, kön, vilken spelstil den har och på vilken position den spelar. Beroende på var du befinner dig i din mognad, ålder och om du är kille eller tjej så kommer fysträningen att skilja sig åt. Exempelvis är grundträning för en junior jätteviktig för att bl a bygga upp sin kropp i långsam takt och samtidigt undvika skador medans en senior på 28 år behöver spendera mer tid med kvalité och intensitet i sin fysträning.

När man vet detta blir det lättare att veta hur man kommer lägga upp de olika träningsprogrammen för de fem fysiska kapaciteterna; styrka, uthållighet, rörlighet, koordination och snabbhet. Varje position och spelstil har sina specifika krav, vilket bestämmer hur mycket tid man kommer att träna varje fysisk kapacitet.
Exempelvis har en traditionell 9-meters skytt en helt annan fysisk kravprofil än en 9-meters genombrottsspelare. Likaså en mittsexa jämfört med en kantsexa.

 

Hur ser handbollen ut idag?

I takt med att man har gjort regeländringar i handboll så har spelet blivit snabbare och tuffare. De fysiska förutsättningar har ändrats till mer snabbhet, power, smidighet och styrka vilket ska prioriteras för en handbollsspelare. Uthållighet ska också göras och tränas på tre olika sätt; styrkeuthållighet, snabbhetsuthållighet och uthållighet med intervaller. Koordination och löpteknik kommer att ses över beroende på vilken position du har för att förbättra dina specifika handbollsrörelser. Rörlighet ska antingen underhållas eller förbättras beroende på spelarens behov.

 

Motiverande och rolig individuell prestationshöjande fysträning

MauiCoach.se lär ut och motiverar dig att ha en stark grund så att Du kan prestera bättre och förbli skadefri.

Att träna fys med oss handlar om mer än att bara lyfta vikter, det handlar om att utveckla hela idrottaren och se vad som behövs göras för att förbättra idrottarens fysiska prestation. Det innebär att träna snabbhet, power, plyometri, rörlighet, uthållighet, koordination, bålstabilitet och styrka som den grundläggande basen för att nå framgång.

Vi arbetar tillsammans med tränaren för att bistå dem med att utforma specifika träningsprogram för att täcka det särskilda behovet som varje idrottare, lag eller idrott har. Vi tror på specifika träningsprogram som periodiserar en säsong, kvartal, månader, veckor och dagar. I periodiseringen ser vi till att höja och förbättra idrottarens styrkor och svagheter för att nå bästa möjliga idrottsprestation.

 

Här nedan följer ett exempel på individuellt träningsupplägg specifikt för handbollsspelare.

  • förebyggande handbollsuppvärmning
  • handbollsspecifik uppvärmning
  • snabbhetsträning med redskap
  • handbollsspecifik snabbhetsträning med boll
  • snabbhetsuthållighet med boll och redskap
  • handbollsspecifik uthållighet
  • uthållighetsträning med redskap
  • handbollsspecifik styrka med boll
  • handbollsspecifik styrkeuthållighet med boll
  • handbollsspecifik styrka utan boll
  • handbollsspecifik styrka med redskap
  • handbollsspecifik bålstabilitet
  • handbollsanpassad rörlighet

 

Intresserad av nå framgång i din idrott? Börja här!